Hoe word ik gelukkig?


Categorie Persoonlijk Leiderschap

Ik denk dat de volgende vraag universeel is. Een vraag die iedereen zichzelf meer dan eens heeft afgevraagd, namelijk: “hoe word ik gelukkig”? Deze vraag heeft mij ook jarenlang bezig gehouden. En als ik heel eerlijk ben, heeft de drang om deze vraag te beantwoorden mij eigenlijk best vaak ongelukkiger gemaakt dan ik was. Gelukkig worden was de afgelopen tien jaar ongeveer het belangrijkste doel in mijn leven. Gelukkig zijn was iets dat ik wilde worden, iets dat ik wilde bereiken. Ik had geluk tot doel gemaakt. Zo lang ik dat doel niet bereikt had was ik ontevreden. En dus niet gelukkig…

Opzoek naar perfectie

Hoe cliché, maar ik was mijn leven de afgelopen jaren zo aan het inrichten dat er niets in paste waar ik ongelukkig van zou kunnen worden. Ik richtte mijn leven in met een interessante baan, een goed salaris, een mooi huis, een gezond en verzorgd lichaam, een druk sociaal leven, een leuke partner én een relatie waarin we allebei ons eigen leven konden leiden. Kortom; ik was opzoek naar perfectie. Als alles om me heen maar perfectie zou bereiken, dan zou ik wel dat geluk ervaren. Ik leefde daardoor in de toekomst.

Controleren van omstandigheden

Ik dacht door mijn omstandigheden te controleren, daarmee de controle van mijn eigen geluk in handen te hebben. Maar wat ik eigenlijk had gedaan, was dat ik mijn geluk afhankelijk had gemaakt. Afhankelijk van mijn situatie. Waardoor ik de controle juist uit handen had gegeven. Het controleren van je situationele omstandigheden is zinloos. Het is onmogelijk. Er is namelijk niets in de wereld dat constant of blijvend is.

Het bereiken van doelen

Mijn focus lag op het bereiken van doelen. Het ene doel na het andere. Want het bereiken van die doelen gaf me een goed gevoel. Elk behaald doel maakte het ‘perfecte’ plaatje dat ik voor mijn leven had geschetst, iets dichterbij.

De pest was echter, dat het perfecte plaatje soms bewust – maar vaker onbewust, telkens wat werd bijgeschaafd. Bijgeschaafd door dingen die je meemaakt, persoonlijke groei, verandering in percepties, invloeden vanuit onze omgeving. Simpelweg omdat de wereld en dus wijzelf, continue veranderen. Dus mijn interessante baan, werd bijgeschaafd naar baan met meer voldoening. Een baan waarin ik meer gehoor ging geven aan mijn (veranderde) behoeften. Een huis dat nét ietsje groter was en meer kamers had, juist een íets minder druk sociaal leven met meer ruimte en tijd voor zelfontplooiing en de behoefte aan een relatie waarin we meer een team vormen en meer dingen samen ondernemen… Had ik alles net op orde, moest het weer anders!

Geluk is een gevoel

Geluk is geen doel. Geluk is een toestand, een gevoel dat je niet kunt vasthouden. Je kunt het niet hebben of bereiken. Je kunt het voelen, maar het komt en het gaat. Geluk ‘voelt lekker’, het is aangenaam. Het is iets wat we willen voortzetten als we het hebben, en wat we terugzoeken als we het kwijt zijn. En net zodra je beseft je gelukkig te voelen, kan het weer afgezwakt zijn of verdwenen. Het welbekende gezegde: ‘This too shall pass’ is hier als geen ander op zijn plaats.

4-pausetoplay_happyness

Maar ik voel me niet gelukkig, wat nu?

Je emoties worden veroorzaakt door je gedachten. En emoties zorgen voor een fijn of vervelend gevoel in je lichaam. Zoals vreugde of woede. Wat je voelt is dus géén toeval. Als je gevoel je niet bevalt, zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Ten eerste kun je ‘de wereld’ of je situatie veranderen totdat iedereen doet wat je wilt. Helaas, dat is onmogelijk. Ten tweede kun je je emotie wegstoppen of negeren. Dat is zinloos, want het komt altijd weer terug. De derde optie is de emotie er gewoon laten zijn. Wat prima is, want alle emoties zijn menselijk. Maar wat je aanvullend zou kunnen doen, is je negatieve emotie onderzoeken. Onderzoek welke gedachte aan de negatieve emotie ten grondslag lag. Waar kwam het vandaan?

Misschien 1 van deze?

  1. De gedachte ‘Dit wil ik niet’ gaf je een gespannen gevoel.
  2. De gedachte ‘Ik moet nog zoveel doen’ gaf je een gestrest gevoel.
  3. De gedachte ‘Ik mis iets’ gaf je een ontevreden gevoel.
  4. De gedachte ‘Ik schiet tekort’ gaf je een onzeker gevoel.
  5. De gedachte ‘Zij doen het beter dan ik’ gaf je een jaloers gevoel.

Negatieve emoties ontstaan zodra we weerstand bieden tegen de realiteit, datgene wat er nu gebeurt, als onszelf bezighouden met de toekomst of het verleden, we focussen op wat er ontbreekt in ons leven, onszelf afwijzen of bekritiseren en zolang we uitgaan van wat anderen doen of willen.

Er is goed nieuws!

Je kunt je gevoel veranderen als je begrijpt wat het heeft veroorzaakt. Als je begint met het observeren van je emoties, zul je zien dat positieve emoties ontstaan als je:

  1. Vrede hebt met wat er nu gebeurt.
  2. Leeft in het nu.
  3. Waardeert wat je hebt.
  4. Jezelf accepteert.
  5. Uitgaat van wat je zelf wilt.

Klinkt goed, maar hoe doe ik het?

Ik ben me er terdege van bewust dat het onrealistisch is om opeens niets meer te willen of nodig te hebben. Hoe accepteer je nu jezelf en hoe leer je vrede te hebben met wat er nu gebeurt?

Onderzoek je gedachten die je gevoel veroorzaken. Niet alleen begrijp je dan hoe je er aan komt, je ontdekt ook hoe je er vanaf komt. We kunnen onze gedachten namelijk veranderen. Maar we moeten het leren, trainen, oefenen. Telkens opnieuw proberen. Net zoiets zoals leren fietsen. Persoonlijke coaching kan je hierbij helpen. Een gedachte is immers geen waarheid, het is alleen een perceptie. Door anders tegen situaties aan te kijken, verandert je gevoel over die situaties.

 


Door: Dominique van Wingerden - oktober 2015