Ochtendrituelen om de dag stressvrij te beginnen


Categorie Spanning & Stress

In een druk werkleven verloopt de ochtend vaak gehaast en snel. Opstaan, douchen. aankleden, ontbijten en de nodige reistijd nemen algauw een aantal uren van je dag in beslag. En helemaal als je kinderen hebt, kunnen de ochtenden een ware race tegen de klok zijn. Het effect van nét dat kwartiertje extra snoozen is algauw verdwenen als je vervolgens de gehele ochtend achter de feiten aanloopt.

Een ontspannen begin van de dag is belangrijk om de rest van de dag om te kunnen gaan stressvolle situaties. Een ochtendritueel is iets wat je elke ochtend doet om je dag zo goed mogelijk en stressvrij te beginnen. Het geeft je een reden om uit bed te komen en het zet de toon voor de rest van je dag. Na een tijdje kan het zelfs een grote impact hebben op je gezondheid en welzijn. Je ritueel hoeft zelfs niet heel veel tijd te kosten, 10 minuutjes is meestal al voldoende.

Vijf ochtendrituelen voor een stressvrij leven

De volgende 5 ochtendrituelen helpen je om je werkdag stressvrij te beginnen! Welke bij jouw past is uiteraard helemaal aan jou. Combineren kan natuurlijk naar hartenlust! De sleutel tot succes? Voer het elke ochtend meteen uit nadat je wakker wordt.

  1. Mediteer: een meditatie routine waarbij je focust op een kalme ademhaling en mindfulness is een heerlijke manier om je dag te beginnen. Ook een ademhalingsoefening werkt in deze heel goed! De beoefening heeft meerdere voordelen voor je lichaam en geest en er zijn talloze apps waarmee je kunt starten. Zoek uit welke het beste voor je werkt en houd deze aan voor je ochtendritueel.
  2. Dankbaarheidsritueel: begin elke dag met het opschrijven of reciteren van minimaal 3 dingen waar je dankbaar voor bent. Dankbaarheid is het tegenovergestelde is van depressie en angst. Het bewust ervaren van waardering voor wat we hebben in het leven maakt de resultaten daarvan tastbaar. Door in de ochtend op te schrijven waar je dankbaar voor bent, laat je dag beginnen met het denken aan positieve dingen in je leven. Hierdoor zet je deze positieve toon voort voor de rest van de dag. Gelijke trekt het gelijke aan, dus hoe dankbaarder je nu kunt voelen, hoe meer je zult ervaren om dankbaar voor te kunnen zijn gedurende de dag.
  3. Beweeg: je lichaam strechen of ‘aanzetten’ door middel van beweging zorgt ervoor dat je endorfines aanmaakt wat rustgevend werkt en sombere gevoelens verminderd. Een aantal zonnegroeten (yoga) of iedere andere vorm van beweging is goed!
  4. Ontbijt: misschien een enorme inkopper, maar ontbijten is ontzettend belangrijke kickstarter voor je lichaam en geest! Naast de benodigde energie helpt en kleine gezonde maaltijd ’s ochtends, ook je metabolisme op gang te brengen, wat een positief effect heeft op je spijsvertering. Drink daarbij ook voldoende water.volgens Dr. David Duizer heeft het drinken van water het meest gunstig wanneer je net uit bed komt. “Als we niet genoeg water drinken wanner we opstaan, blijven we vaak de rest van de dag gedehydrateerd. Het hydrateren van je lichaamscellen met 0,5/1 liter water direct bij het opstaan, is een van de beste dingen die je kunt doen voor je lichaam.
  5. Maak contact!
    Alleen in het contact met anderen maken we gelukshormoon oxcitocine aan. Dit kun je dus niet in je uppie aanmaken. Dus begin je dag met contact maken met je geliefden. Vertel je partner, kinderen, ouders of vrienden wat je zo fijn aan ze vind. Kijk elkaar in de ogen of stuur een lief berichtje! Ook een vreemde op straat een glimlach of compliment geven is een prachtig begin van de dag.Wedden dat dit jou en de ander een heerlijk gevoel oplevert?

Ik ben heel benieuwd welk ritueel het beste bij jou past ;). Succes!


Door: Dominique van Wingerden - mei 2018